lørdag den 31. januar 2015

Frisk kokostopping (frisk kokos"chutney")


Når man er midt i et gigantisk kokosflip som jeg er pt. så er denne topping gudespise... Opskriften er inspireret af Camilla Plums 'kokoschutney' men justeret - og så synes jeg i øvrigt ikke det har noget med chutney at gøre. Det smager fantastisk til grillet gris med vietnamesiske rispandekager. Eller til anden asiatisk mad. Den smager uovertruffent lækkert med frisk kokosnød, men hvis du ikke har det (eller finder ud af at den kokosnød du lige  med møje og besvær har åbnet er dårlig...) så kan du bruge 2-3 dl kokosmel i stedet - juster konsistensen med et par spsk. kogende vand.

1 kokosnød - nød og saft
1 1/2 lime (fintrevet skal af en lime, saft af det hele)
2 tsk. salt
3 spsk. sukker
1/4 bundt koriander
1 dl tamarindsauce (tamarind opblødt i kogende vand og sigtet)

Det er noget af et mas at have med friske kokosnødder at gøre, jeg har ikke rigtig fundet en god måde at få frugtkødet ud af skallen på. Jeg borer et øje ud med en proptrækker, hælder saften fra og så går jeg ud og smadrer nødden ned i jorden til den går i stykker. Jeg tror ikke det er sådan man gør i virkeligheden...men det virker, og ungerne elsker at gøre det... Gem saften fra kokosnødden, skræl den tynde brune skræl af frugtkødet med en tyndskræller og riv det hele fint på et rivejern (så det ca. har samme tykkelse som kokosmel man køber). Riv skallen af den ene lime ned i, pres saften af 1 1/2 lime ned i, tilsæt salt og sukker og ca 1 dl. tamarind. Hak ca. 1/4 bundt koriander fint - ikke stilkene, kun bladene, og vend det ned i. Lad det trække i en times tid eller længere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar