tirsdag den 9. juni 2015

Verdens bedste kaffeis



Nogen har fået en ismaskine. Sådan en, der kan fryse SELV. Nogen er fuldstændig i ekstase, og lavede straks yndlingsisen - kaffeis. Jeg har eksperimenteret mig selv gul og blå med denne opskrift - kaffeis er ofte noget langhåret noget med kaffe der skal puttes nænsomt i varm mælk/fløde og trække i laaang tid, og så smager det ikke rigtig af kaffe alligevel. Jeg synes at pulverkaffe giver det bedste og mest 'kaffede' resultat - man kan jo evt. bruge koffeinfri, hvis man ikke vil ligge og stirre op i loftet i timevis bagefter. Hvis du vil bruge rigtig kaffe, så brug et par short VIRKELIG stærk espresso.

3 1/2 dl piskefløde
3 1/2 dl mælk
150 gr. rørsukker
5-10 tsk. pulverkaffe (jeg brugte espresso)
4 æggeblommer

Varm mælk, fløde og sukker op, tilsæt kaffen og smag til. Det må ikke koge, det skal bare bliver så varmt, at kaffen bliver opløst. Noget af sødmen forsvinder når isen bliver frosset. Tilsæt æggeblommerne i den varme masse, skru op for varmen og pisk indtil blandingen legerer, dvs. bliver tykkere og cremet. Det må ENDELIG ikke koge, så står du med en stor portion kafferøræg, og det tror jeg ikke lige er sagen. Køl det helt af - i køleskabet, og frys det så på ismaskinen. Man kan også fryse i en beholder - det har jeg gjort i mange år, så bliver isen bare ikke helt så cremet, men smagen er stadig fantastisk!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar