mandag den 15. juni 2015

Rabarbermazarin


Rabarbersæsonen er over os. Jeg elsker rabarber... Egentlig synes jeg at en mazarin er en mørdejsbund fyldt med mazarinmasse og så måske med ekstra fyld af frugt eller nødder i - men... i en snæver vending kan det så godt være mazarinmasse med rabarber i. Jeg bagte mine i små linseforme (med en diameter på 6 cm), der blev 15 af portionen.

Rabarberfyld:
300 gr. rabarber - jo tyndere og finere, jo bedre
1 spsk. juice
sukker

Mazarinmasse:
100 gr. smør
100 gr. rørsukker
100 gr. marcipan
2 æg
50 gr. mel

Start med fyldet, som helst skal være koldt, når du kommer det i. Skær rabarberstænglerne i små fine tern (ca. 1/2 cm x 1/2 cm), kom dem i en gryde med passende sukker (jeg synes det er umuligt at give anvisning på hvor meget. Det kommer virkelig an på sorten af rabarber, og dine smagsløg). Kom 1 spsk. juice i bunden af gryden (jeg brugte æblejuice) for at forhindre at det hele brænder på. Lad det lige koge op, og tag det så af varmen. Rabarberen skal helst være lidt sprød stadig. Lad det køle af.

Mazarinmasse: Pisk smør og sukker. Riv marcipanen ned i, og pisk grundigt. Kom æggene i, og pisk det lyst og skummende. Det tager et par minutter. Kom til sidst mel i, og pisk det akkurat sammen til en homogen masse. Fyld mazarinmassen i formene - fyld dem ca. halvt op. Kom en spsk. rabarber ovenpå, og kom det hele i en 170 grader varm ovn i 20-25 minutter.

Se nu her. BÅDE før og efter-billeder. I omvendt rækkefølge!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar