tirsdag den 10. marts 2015

Fiskefrikadeller på gammeldaws vis

Vi spiser ganske ofte fiskefrikadeller - jeg synes det var en fin måde at få fisk på, og så kan man jo komme alt muligt i farsen - rejer, thaikrydderier, torskerogn, hakket dit og hakket dat. Nå. Men så var det at jeg fandt ud af, at i den fars man køber i supermarkedet, der er 52 % fisk i. Det holder jo ikke, man ville jo aldrig lave en hverken kød eller fiskefars hjemme i privaten hvor man knalder 48 % fyldstoffer i. Så der var ingen vej uden om, jeg måtte lave det selv. Jeg ledte højt og lavt efter opskrifter - selv i min farmors ældgamle kogebog, som plejer at være god for basale tekniker - men der stod alt muligt med mel og margarine (!!) og 'køres 8 gange gennem kødhakkeren'. Jeg kører fandme ikke noget 8 gange gennem nogen kødhakker. Det er livet for kort til. Jeg endte med nedenstående version:

450 gr. mørksej (du kan også bruge lyssej, torsk, laks osv.)
1 tsk. salt
1 æg
1 dl piskefløde

Fisken skal være uden bind og skind (nemlig) og køres en gang gennem kødhakkeren på fineste hulskive. Det giver en fars med struktur, men det synes jeg ikke gør noget. Hvis man vil have en helt blendet konsistens, så kan man jo køre den igennem en gang til - eller syv, hvis det skulle være. Rør farsen med salt i et par minutter - jeg brugte maskinen og rørte nok et minut. Slå ægget ned i og tilsæt fløden, rør igen i 2-3 minutter. Farsen er nu ret lind, så film den, og ind i køleskabet i en halv times tid. Så kan den tænke lidt over det - og når du tager den ud igen, er den fin og fast. Formes til deller og steges i smør (foretrækker jeg). Velbekomme. Det smager godt. Og nu er der ingen vej tilbage til færdigfars...

Vi fik bagte aspargeskartofler til, broccoli og grønkålssalat. Og en salat med rødbede og gulerod med ristede solsikkekerner og blodappelsinjuice, men MÅDEN den salat blev ignoreret på af hele familien gør, at jeg nok ikke lige laver den igen...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar