søndag den 8. februar 2015

Mayonaise


Dengang før salmonellaen - jeg tror nærmest det var i 80'erne, lavede jeg en del mayonaise. Så har jeg været ret salmonellaforskrækket i mange år - og så faldt jeg over Hellmanns, som jeg synes er en virkelig god mayonaise, fordi den smager af noget, og ikke bare er noget hvidt blævr. Hjemmelavet mayonaise er noget helt andet. Det er luftigt, lækkert og det er ikke svært at lave. Du skal bare vælge en ordentlig olie, jeg vd af bitter erfaring at rosmarinolie giver en grannålemayonaise (på den ufede måde), mayonaise med olivenolie smager grimt, (kun overgået af mayonaise med rapsolie) - vælg en smagsneutral olie, f.eks. majs.

2 æggeblommer
3 dl majsolie
3 tsk. hvid balsamico
2 spsk. citronsaft
2 tsk. god sennep
1/2 tsk salt (mindst,  men smag dig frem)
peber

Det er ikke svært at lave mayonaise, sørg for at ingredienserne har nogenlunde samme temperatur og brug en røremaskine for fuldt blæs eller en elpisker. Bland æggeblommer med balsamico, citron, sennep og salt. Tilsæt nu olien lidt af gangen, en lille smule i starten, og så i en tynd stråle, til al olien er absorberet. Færdig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar