lørdag den 31. januar 2015

Gomadressing


Jeg har i mange år været kæmpe fan af Sticks 'n Sushis gomadressing, altså en sauce af ristede sesamfrø... Men ak, det er som om at de har ændret opskriften, den er ikke længere så god som den har været. Så jeg har eksperimenteret mig frem til min egen version. Jeg har prøvet forskellige tilberedningsmetoder, det svære er, at sesamfrøene skal findeles ret fint for at det bliver ordentligt. Ellers er det bare som at tygge i en gang sesamfrø i noget vædske. Jeg synes det bedste er at myrde de ristede sesamfrø eftertrykkeligt - og ad 4-5 omgange i morteren, og så blande ingredienserne sammen og give det hele en tur med stavblenderen til sidst. Goma er fin til avocado, til wraps, til sandwich, til grillet gris med vietnamesiske rispandekager til salat...

100 gr. sesamfrø
4 spsk. riseddike
2 spsk. soya
4 spsk. sesamolie
saften af 1/2 lime

Rist sesamfrøene på en pande til de springer. Det er et være svineri i øvrigt, for de hopper af panden. Kom dem så i morteren lidt efter lidt og stød dem til groft pulver. Bland resten af ingredienserne i og blend det med stavblenderen. Tilsæt evt. vand, hvis du gerne vil have en mere dressingagtig konsistens.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar